Modeuge: Tøjfirmaer vil have gratis morgenbrød
Københavnske bagerier får under Fashion Week snesevis af henvendelser fra store modemærker, der vil have morgenmad til deres arrangementer. Men der er ét problem.
Det er modeuge i København.
Copenhagen Fashion Week 2024 løber af stablen 5. til 9. august og tiltrækker alt fra tøjdesignere til fotomodeller fra hele verdens modeindustri til vores hovedstad.
Store internationale modehuse, anført af deres danske samarbejdspartnere som agenturer og PR-bureauer, opsøger nemlig i hobetal byens bagere for at få en bid af de smørbare croissanter, som Københavns madscene efterhånden er blevet så kendt og hyldet for.
De spørger, om vi lige kan sponsorere nogle boller og croissanter
Rasmus Sjødahl, københavnsk bagermester
De vil simpelthen ikke vil betale for det. Det fortæller Rasmus Sjødahl, der er medejer af bagerierne Benji, Alice og Københavns Bageri, til TV 2 Kosmopol.
Bagermester: Får lyst til at kaste op
Rasmus Sjødahl har bemærket, at der på netop denne tid af året kommer et hav af henvendelser fra personer nederst i modevirksomhedernes hieraki.Det kan være folk der har en influencer-titel eller er såkaldte TikTok-managers.
“De spørger, om vi lige kan sponsorere nogle boller og croissanter, for de har en morgenmad, hvor der kommer nogle meget vigtige mennesker, som kan generere en masse content,” siger Rasmus Sjødahl til hovedstadens regionalstation TV 2 Kosmopol.
Afstemning
Er det i orden at spørge om gratis brød?
David mod Goliat
Næsten alle af de, der kontakter hans bagerier under modeugen, beder om sponsoreret morgenbrød, fortæller han. Rasmus Sjødahl er ikke den eneste, der oplever disse henvendelser.Også bageriet Andersen & Maillard bekræfter over for TV 2 Kosmopol, at de ugentligt får mange henvendelser fra personer, der ønsker gratis mad i bytte for promovering på sociale medier.
David mod Goliat
Rasmus Sjødahl fortæller, at det er alle slags virksomheder i modebranchen, der beder om hans bagværk gratis – også de helt store modehuse.“Så kan deres influencer-gæster smide det på Instagram og Tiktok, og så tror de, at det er nok betaling for os.”
Den lille selvstændige fik nok
Sidste år blev Rasmus Sjødahl tilstrækkeligt provokeret, da et stort modebrand bad om gratis bagværk.Derfor besvarede han henvendelsen ved at sende dem modevirksomhedens eget årsregnskab fra året før for at illustrere, hvor absurd deres anmodning var.
Siden har han ikke hørt noget fra den virksomhed. Resten af henvendelserne, der løbende lander i hans indbakke, har han nu valgt at ignorere.
Få gratis nyheder fra Oldmoneys redaktion
Alt om inflation og prisudvikling. Modtag vores nyhedsbrev en gang om ugen
En kedelig tendens
De københavnske bagerier er i disse år meget populære og har modtaget international opmærksomhed i både rejseprogrammer og fra Danmarks mange turister.Det kan være en del af årsagen til de mange forespørgsler fra gratisterne, mener bagermesteren. “Der er generelt en øget tendens til, at folk spørger om sponsorater. En del af forklaringen er nok, at croissanter fra Juno eller kringle fra Københavns Bageri er blevet noget, man flasher. Der er status i det,” siger Rasmus Sjødahl.
Det er fedt, mener han - men kun så længe, at kunderne ønsker at betale for hans varer.
Feedback
Hvad synes du?
Tak for din feedback.
Vil du dele din kommentar med redaktionen?
Tak for din hjælp
Du er med til at gøre Oldmoney bedre.
Vil du dele artiklen?
Kunne du bruge artiklen? Bliv opdateret
Tilmeld dig gratis Oldmoneys nyhedsbrev og hold dig ajour om inflationen i Danmark › Læs mere
Læs også
Vil du være foran når priserne stiger?
Spar penge og investér klogt - bliv klædt på med det gratis nyhedsbrev fra Oldmoneys redaktion › Læs mere
Følg prisudviklingen
Vil du også være først når priserne er på vej op eller ned? Følg Oldmoney på dit sociale medie
Hvordan får man penge til at gro?
Bliv klogere på investering med Oldmoneys investeringsguides