Derfor steg fadøl med 3 kr. på Roskilde Festival
Skal du også på Roskilde i år? Så tag en ekstra pengeseddel med til dine kolde drikke. I 2023 steg prisen på en fadøl nemlig til 50 kr. Stigende omkostninger, lyder forklaringen fra festivalschef.
Hvis du skal med til nordens største musikfestival til sommer, og vil skråle med på Thomas Helmigs klassikere med en kold fra kassen i hånden, skal du grave et spadestik dybere i lommen.
Inflationen har nemlig givet priserne et nyk op. Det skriver TV 2.
Måske ikke noget der vælter din økonomi, men faktisk blev den populære festivaløl i 2023 tre kroner dyrere end året før. I 2022 kostede en fadøl 47 kroner.
Øllene er blevet dyrere at indkøbe
Forklaringen er ifølge arrangørerne kontant. Det fortæller Roskilde Festivals divisionschef for handel og gastronomi, Lene-Maria Toksværd."Prisstigningen skyldes, at priserne stiger hos vores leverandør, blandt andet på grund af stigende råvarepriser og produktionsomkostninger," siger hun til TV 2.
Ølkasse steg med en 50'er
Også kasser med øl er blevet dyrere. I 2023 kostede en ramme med 24 økologiske Grøn Tuborg 188 kroner i forsalg eksklusiv pant. I 2022 var prisen 135 kroner.Her skal forklaringen dog ikke udelukkende findes i inflationen. I 2022 solgte festivalen faktisk kasserne billigere end vejledende.
"I 2022 valgte vi at sælge økologiske Grøn Tuborg i forsalg til en særligt lav kampagnepris for at øge udbredelsen af økologiske øl på festivalen. Men i 2023 har vi ikke haft mulighed for at tilbyde samme lavere kampagnepris," siger Lene-Maria Toksværd.
I 2023 kostede 24 økologiske Grøn Tuborg i campingområdet 230 kroner plus pant. I 2022 kostede en kasse 188 kroner.
Forbrugerøkonom: Priserne i Danmark stiger
Det er ikke overraskende, at priserne på øl stiger, fordi vi generelt har set en høj inflation, uddyber forbrugerøkonom hos Nordea Ida Moesby overfor TV 2."Det er et spørgsmål om, at det er blevet dyrere at producere øllene på grund af stigende energipriser. Det er blevet dyrere at producere, og derfor er man nødt til at sætte priserne op," siger hun. Ida Moesby fortæller, at forbrugerprisindekset viser, at ølpriserne fra juni 2022 til maj i år er steget med 8,5 %.
Og det er ikke bare øllene, der er blevet tre kroner dyrere. Det er generelt blevet dyrere at gå på festival:
"Og mange bække små ender med at blive en noget dyrere fornøjelse end sidste år. Det kan gøre, at nogle unge måske ikke har råd til at tage afsted," siger forbrugerøkonomen.
Dyre øl rammer de unge
De unge, der ender med at tage afsted alligevel, kan få sig en grum overraskelse, når musikken er slukket, og teltene er klappet sammen."Det kan resultere i, at mange ender med at gå i overtræk og få brugt mange flere penge, end de havde regnet med. Og så får økonomien lige så mange tømmermænd, som man selv har," advarer Ida Moesby. Men inflationen har ikke sat sig i alle ølpriser på Roskilde Festival.
Man kan stadig købe en enkelt dåseøl til den samme pris som i 2022 - den koster 30 kroner.
"Og man kan jo - faktisk - godt tage på festival uden at drikke øl," konstaterer pengeeksperten.
Få gratis nyheder fra Oldmoneys redaktion
Alt om inflation og prisudvikling. Modtag vores nyhedsbrev en gang om ugen
Feedback
Hvad synes du?
Tak for din feedback.
Vil du dele din kommentar med redaktionen?
Tak for din hjælp
Du er med til at gøre Oldmoney bedre.
Vil du dele artiklen?
Kunne du bruge artiklen? Bliv opdateret
Tilmeld dig gratis Oldmoneys nyhedsbrev og hold dig ajour om inflationen i Danmark › Læs mere
Læs også
Vil du være foran når priserne stiger?
Spar penge og investér klogt - bliv klædt på med det gratis nyhedsbrev fra Oldmoneys redaktion › Læs mere
Følg prisudviklingen
Vil du også være først når priserne er på vej op eller ned? Følg Oldmoney på dit sociale medie
Hvordan får man penge til at gro?
Bliv klogere på investering med Oldmoneys investeringsguides