Hvorfor elsker økonomer Big Mac?
Verdens mest solgte burger, er også talnørdernes yndlings. Men hvorfor er klassikeren fra McDonald's økonomernes favorit, når vi taler om priser, købekraft og inflation? Det er der en ganske særlig forklaring på.
Burgerelsker? Så læs videre.
Verdens mest kendte og mest solgte burger, Big Mac, blev opfundet i 1967 af Jim “MJ” Delligati, som drev et par McDonald’s restauranter. I dag kan du købe en Big Mac i flere end 100 lande. I USA anslås det, at der bliver solgt 17 Big Macs i sekundet og dermed flere end en halv milliard af den kendte burger om året.
Men hvor kommer økonomerne ind i billedet og hvorfor? Den dobbelte burger spiller faktisk en interessant, verdensøkonomisk rolle.
Den amerikanske madklassiker har nemlig lagt navn til økonomernes eget prisværktøj: Big Mac Index.
Big Mac Index er et redskab til sammenligning af leveomkostninger lande imellem. Det blev oprindeligt opfundet som en vittighed af det britiske finansmedie The Economist i 1986. Startede som en joke på avisredaktion
Da en Big Mac stort set har samme ingredienser over hele verden, og da den sælges hos burgerkæden McDonald's, som har 40.275 restauranter fordelt over 120 lande på kloden, kunne The Economist bruge den lokale pris på netop denne burger som udgangspunkt for at sammenligne forskellige landes valutaer ud fra en betragtning om, at en amerikansk dollar skulle kunne købe den samme mængde varer i alle lande.
På trods af at det var tænkt som en spøg, er indekset nu så populært, at det opdateres hver måned og udgives hvert år i april, ligesom at det er blevet anerkendt som et professionelt økonomisk beregningsværktøj af finansielle institutioner, banker og universiteter og altså anses som en brugbar indikator for verdensøkonomien.
Det har nemlig vist sig at det ganske jordnære indeks ofte rammer mere præcist end de klassiske regnemodeller og mere komplicerede beregningsmetoder, og giver overordnet set en hurtig målestok for, hvor det er billigst eller dyrest at leve.
Økonomer mener dog ikke, at det er præcist nok i forhold til beregning af valutakurser, da der er for mange lokale faktorer der kan have indflydelse på validiteten i tallene.
Indekset kan bruges til f.eks. at besvare spørgsmål som "hvor mange timer skal en person arbejde i et bestemt land for at få råd til en Big Mac?"
Da burgeren stort set er identisk i alle lande, er svaret umiddelbart sammenligneligt verden over. Den mere avancerede beregning er den relative pris for en Big Mac i det pågældende land sammenlignet med prisen, hvis blot den aktuelle valutakurs anvendes. Dette kan give et billede af det enkelte lands prisniveau i forhold til USA, hvor McDonald's kommer fra.
Video: Burgerprisen gennem 20 år
Big Macs prisudvikling i top 15 lande (2000-2020)Big Mac-burgerens opfinder Jim Deligatti nåede at opleve dobbeltburgerens popularitet - selv hævdede Deligatti, at han spiste mindst en Big Mac om ugen.
Jim Deligatti døde i 2016. Han blev 98 år gammel.
Valuta McDonald's
Vil du dele artiklen?
Læs også
Vil du være foran når priserne stiger?
Spar penge og investér klogt - bliv klædt på med det gratis nyhedsbrev fra Oldmoney
Mest læste
Følg prisudviklingen
Vil du også være først når priserne er på vej op eller ned? Følg Oldmoney på dit sociale medie